Egypt News

RSF: Egypt Media freedom remains under attack

Contributed by Egypt News
Wednesday, 21 October 2009

Zawya.com

Press freedom in Egypt remains shackled by a host of draconian laws,
and state interference, NGO Reporters Without Borders (RSF) said in its
annual worldwide index on press freedom issued yesterday.

"Since taking power in 1981, [President] Hosni Mubarak has gone all out to curb not just press freedom but also citizens'
rights to freedom of information," the headline of RSF's Egypt section reads.

RSF's 2009 worldwide index measures "the degree of freedom that journalists and news organizations enjoy... and the
efforts made by the authorities to respect and ensure respect for this freedom" during the period between Sept. 1, 2008
and Sept. 1 2009.

Questionnaires were sent out to RSF partner organizations, as well as journalists, researchers and human rights activists
guestioning them about violations directly affecting journalists as well as measures taken against the news media, such
as censorship and banning of newspapers.

Egypt moved up three places this year ranking 143 out of 175 countries, with a score of 51.38. In 2008 Egypt's score
was 50.25.

RSF says that independent opposition journalists must run the gauntlet of 32 articles penalizing the press in various laws
and that despite these restrictions "Egyptian journalists do their utmost to roll back the limits imposed on them."

"Privately-owned opposition newspapers and the independent press compete for readers' attention at newsstands with
the official government press. Despite the legal, administrative and financial pressures they hold their own," the report
reads.

Online media has become a crucial alternative source of information RSF says, describing the Internet as "a refuge for
freedom of expression.”

RSF reports that Egypt has one of the highest rates of internet penetration in Africa, with 20 percent of the Egyptian
population online according to the NGO.

But RSF adds that the Egyptian government has responded with measures aimed at monitoring Internet users who it
regards as "a potential danger."

"Out of concern for its image abroad, Egypt decided long ago not to block websites. But it has started to tighten its grip
again as the online craze has grown. Since 2008, it has changed the conditions for using wireless (Wi-Fi) internet, with
users having to pay for their connection but also having to supply an email address to which the password and username

http://news.egypt.com/en Powered by Joomla! Generated: 23 November, 2009, 20:21



Egypt News

are sent."

Such actions, together with numerous incidents of bloggers being arrested for their online writing resulted in RSF earlier
this year classifying Egypt amongst its list of 12 "internet enemies" -- countries which systematically repress internet
users.

In addition, the New York-based Committee for the Protection of Journalists has placed Egypt in seventh place in its list
of the world's top 10 backsliders on press freedom in 2008.

RSF also highlights the "campaign against independent television" launched by the Egyptian government at the start of
2008. It criticized Egypt's involvement in the Arab League Charter on satellite broadcasting, whose vaguely-worded
provisions were seen as a tool for suppressing freedom of expression.

State-controlled satellite operator Nilesat monitors the content of channels it airs and in April 2008 stopped the
transmission of Hewar channel, whose programs are often critical of Arab governments.

RSF has condemned this policy, comparing Egypt to Qatar "which allows Al-Jazeera considerable freedom in covering
regional news."

RSF's roundup on Egypt warns against a draft law on audio-visual transmission it describes as "a threat to [broadcast]
journalists."

The draft law lays down prison sentences for both broadcasters and ordinary media-users who violate its provisions.

EGYPT NEWS

http://news.egypt.com/en Powered by Joomla! Generated: 23 November, 2009, 20:21



